zondag 15 juli 2012

Voor sommige is het gewoon 1 keer een leuk uitjes, voor anderen is het een van de belangrijkste dingen in hun leven. En als laatste de groep die het haat, maar daar hoor ik zeker niet bij! Het is echt een van de belangrijkste dingen in mijn leven, bij musicals en eigenlijk over het algemeen in het theater kan ik even mijn zorgen vergeten. Geen gezeur van buitenaf, geen stress, geen verdriet, geen boosheid. Gewoon al je gedachtes worden even weggespoeld. Dat is dan ook 1 van de redenen dat ik zo vaak het theater en vooral musicals bezoek. De 2e reden is dat het gewoon superleuk is, zang, dans, acteren allemaal gecombineerd. En dan meestal subliem uitgevoerd. Met het licht, geluid en decor erbij is het helemaal af. Je hebt heel veel verschillende musicals, sommigen hebben een hele grote cast zoals Mary Poppins en Wicked, anderen doen het juist met ongeveer 10 castleden zoals Urinetown. Maar het heeft allemaal zijn eigen pluspunten. Voor sommigen is het zo onvoorstelbaar dat musicals belangrijk zijn voor iemand, het is toch "maar een avondje uit" zeggen ze dan, en het is ook nogeens duur. Ja dat dure is ook wel zo maar je hebt de avond van je leven. De leukste musicals vind ik musicals waar kinderen in spelen, die zijn namelijk nog zo onbevangen, en zijn zo talentvol vaak. Bij Kinderen die al vaker in musicals hebben gespeeld, zie je echt de ervaring. De een heeft zulke mooie zangstem en de ander kan zo goed dansen, en weer een ander speelt heel natuurlijk. Ieder musicalkind heeft zijn eigen kwaliteiten. In nederland zijn er gelukkig heel veel musicals met kinderen, maar er zijn dan ook genoeg theaterscholen, en zangdocenten, en dansscholen.
Ik vind het ook leuk om zelf mee te doen aan musicals, daarom  doe ik al 3 jaar mee aan onze schoolmusical, ik heb meestal niet zo'n hele grote rol, maar dat vind ik helemaal niet erg, ik maak er altijd het beste van. Het zingen vind ik denk ik het leukste onderdeel van musical, maar dat doe ik dan ook al sinds ik een jaar of 8 ben. Ook ben ik twee keer op musicalkamp geweest van Xapp, dat is heel leuk maar af en toe ook heel stressvol en frustrerend omdat je een musical in 5, of eigenlijk 4 dagen moet instuderen. Maar wel superleuk en gezellig! Kortom Musicals zijn heel belangrijk voor mij!